Sabtu, 13 Jun 2009

Kursus teknologi ternak kambing

Bagi memulakan projek ternak kambing, Saya telah menghadiri kursus teknologi ternak kambing di Ladang Inforternak Sungai Siput (U) pada 8-12 Jun2009. Seramai 33 orang peserta dari seluruh negeri Perak termasuk Datin Rubeah selaku isteri kepada ADUN Lasah. Kami tinggal diasrama, makanan disediakan 5 kali sehari selama 5 hari dengan hanya menyertakan RM20.00.

Pada hari pertama selepas suai kenal dengan semua peserta, En Azuan Bin Yusuf selaku tenaga pengajar telah mendedahkan bagaimana cara pembinaan kandang kambing, pengurusan kandang kambing serta pengurusan ternakan kambing.


Untuk hari kedua disebelah pagi diadakan latihan amali untuk kerja-kerja kandang dikendalikan oleh En Mohd Nizam. dan disebelah petang pula kelas Status ternakan kambing dan ekonomi pengeluarkambing yang dikendalikan oleh En Damanhuri.


Untuk hari ketiga, disebelah pagi diadakan latihan amali pengurusan kandang dan disebelah petang pula En. Zainuddin mengendalikan kelas pemakanan ternakan kambing.


Untuk hari keempat, disebelah pagi diadakan latihan
Amali penanaman rumput oleh En. Mohd Nizam.

Disebelah petang pula En. mohd Iswandi
menerangkan topik memilih baka kambing dan
Dr Ahmad Shukri mengendalikan kelas pengawalan
penyakit & kesihatan kambing.

Oleh kerana malam terakhir kami berada di Infoternak, majlis makan malam beserta BBQ kambing diadakan, disamping itu peserta dihiburkan oleh live band dari Sg Siput yang mana salah seorang dari bandboy terdiri dari peserta kursus (En. Mansor )

Untuk hari terakhir, disebelah pagi amali rawatan kesihatan oleh En Mohd Nizam dikandang kambing seterusnya penyampaian sijil untuk peserta kursus.

1 ulasan:

  1. Salam. Kambing Feral Akikah. Berat 35-45kg. Cukup umur. RM450 seekor 5-10 ekor ambil minima. RM440e ambil 20ekor. RM430e ambil 30e. RM420e ambil 40e.

    BalasPadam